U Narodnim novinama 84/2019. od 06.09.2019. objavljena je Uredba o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom. Izmjena stupa na snagu 8 dana nakon objave (14.9.2019.), čime počinje teći rok od 3 mjeseca za usklađenje postojeće gradske Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada.
Korisnici javne usluge dijele u dvije kategorije, kućanstva i one korisnike koji nisu kućanstva koji se dijele prema djelatnostima koje obavljaju na potkategorije. Potkategorije su navedene u prilogu koji je dio Uredbe, a gradovi će ih morati ugraditi u svoje Odluke.
U Odluke će morati za svaku od kategorija/potkategorija uvrstiti iznose koje će korisnici plaćati na ime fiksnog dijela računa za odvoz otpada (tzv. obvezna minimalna javna usluga – OMJU). Nažalost, time će i mali i veliki potrošači iz iste kategorije plaćati jednak iznos OMJU, odnosno malima će cijena vjerojatno porasti u odnosu na dosadašnju, a velikima se smanjiti. Ovo će vjerojatno izazvati pritužbe obrtnika ali i građana, iako je HOK na vrijeme upozoravala na nelogičnosti i diskriminatorni pristup. Prijedlozi HOK djelomično su prihvaćeni ali ostale odredbe prema Uredbi bit će primijenjene.
Smatramo da zadani cilj uspostava javnog, kvalitetnog, postojanog i ekonomski učinkovitog sustava sakupljanja komunalnog otpada u svim jedinicama lokalne samouprave, u skladu s načelima održivog razvoja, zaštite okoliša, gospodarenja otpadom i zaštitom javnog interesa još uvijek nije donesenom Uredbom dosegnut.
Prijedlog HOK-a:
Ukidanje odredbi, zbog nejasne i nepravedne raspodjele korisnika. Smatramo kako se, radi realizacije načela gospodarenja otpadom „onečišćivač plaća“, koji je propisan Zakon o održivom gospodarenju otpadom, cijena obvezne minimalne javne usluge (COMJU) odvoza miješanog komunalnog otpada treba formirati isključivo srazmjerno količini predanog i evidentiranog komunalnog otpada u određenom obračunskom razdoblju, sukladno veličini primjerenog spremnika za otpad. Ovakva paušalna podjela korisnika javne usluge na kućanstva i „ne-kućanstva“ koja su dalje podijeljena u potkategorije dovesti će do nepravedne raspodjele i neravnomjerne naplate usluge odvoza komunalnog otpada među korisnicima, budući postoje različite veličine, kako kućanstava, tako i gospodarskih subjekata, koji sukladno svojoj različitoj veličini, broju članova/radnika/korisnika, proizvode i različite količine otpada, a samim time u različitom obimu koriste resurse koji se financiraju iz financijskih sredstava prikupljenim naplatom predmetne usluge.
Odnosno OMJU nije povezana ni s količinom otpada ni s veličinom spremnika. Cijenu OMJU danas, a i prema ovom prijedlogu Uredbe određuje predstavničko tijelo JLS. Razlike u količinama otpada u obračunu cijene javne usluge očituju se kroz element cijene javne usluge za količinu predanog miješanog komunalno otpada kako je to i propisano člankom 20. Uredbe.
Nadalje kategoriziranje korisnika radi utvrđivanje različite jedinične cijene za istu vrstu usluge protivno je odredbama ZOGO-a. Cijena može biti određena samo prema količini miješanog komunalnog otpada, a nije bitno tko ga i iz koje djelatnosti stvara. To je uvijek ista kategorija otpada. Platežna moć korisnika ne može biti opravdani kriterij za različite cijene.
Jedinična cijena za količinu predanog otpada ne razlikuje se za kategoriju kućanstvo i kategoriju koja nije kućanstvo.
Anonymous