Na Forumu o dualnom strukovnom obrazovanju u Hrvatskoj održanom 23. svibnja u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu govorilo se o neusklađenosti sustava obrazovanja s potrebama tržišta rada i gospodarstva te o potrebi za jačanjem Jedinstvenog modela obrazovanja (JMO), s ciljem uspostavljanja sustava obrazovanja koji će generirati radnu snagu koja bi trebala biti sposobna pri završetku svoga školovanja preuzeti radne zadatke. Kao planirane koristi JMO-a za društvo i učenike navedeni su smanjenje troškova potrebnih za opremanje strukovnih škola, bolje i lakše stjecanje strukovnih vještina potrebnih u gospodarstvu (na tržištu), stjecanje društvenih i poduzetničkih vještina, lakše razumijevanje i usvajanje stručno teorijskih sadržaja koje učenici uče u školi te brža prilagodba poslu nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja.
U uvodnom obraćanju, potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta, Martina Dalić naglasila je kako povećanje kvalitete strukovnog obrazovanja i povećanje njegove integriranosti u gospodarski život ima presudnu važnost za povećanje broja zaposlenih, ali i za integraciju mladih ljudi u tržište rada. “Tema o kojoj danas govorimo je jedna od najvažnijih tema našeg društva”, istaknula je potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta dr. sc. Martina Dalić.
“U Programu za mandat 2016.-2020., Vlada Republike Hrvatske je u okviru temeljnog cilja Obrazovanje, znanost i šport kao jedan od bitnijih prioriteta definirala izgradnju Obrazovnog sustava koji je usklađen s potrebama tržišta rada, kojim se predviđa uvođenje modela dualnog strukovnog obrazovanja u kojemu poslodavci postaju partneri obrazovnim institucijama”, naglasila je ministrica Dalić.
Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta još jednom je izrazilo podršku razvoju Jedinstvenog modela obrazovanja kao modela dualnog obrazovanja podsjećanjem na niz aktivnosti koje se u ovom trenutku provode kako bi se obrazovanje za zanimanja u području vezanih obrta učinilo dostupnijim i atraktivnijim. Podršku razvoju strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj izrazili su i ministar znanosti i obrazovanja Pavo Barišić i ministar rada i mirovinskog sustava Tomislav Ćorić.
Nakon izlaganja „Međunarodna perspektiva“ Sonje Morgenegg-Marti, ravnateljice Obrtničko-industrijske strukovne škole u Bernu koja je na primjeru dobre prakse iz Švicarske predstavila sustav dualnog strukovnog obrazovanja, uslijedila je panel rasprava na temu „iskustva iz prakse i očekivanja politike“ na kojoj je sudjelovala i mr. sc. Mirela Lekić, voditeljica Odjela za obrazovanje i razvoj ljudskih potencijala Hrvatske obrtničke komore. Tijekom rasprave istaknula je da obrtnici također uviđaju potrebu rješavanja problema neusklađenosti kompetencija učenika koji završavaju obrazovanje s potrebama tržišta rada. Međutim, istaknula je da bez aktivnijeg uključivanja poslodavaca u obrazovanje i osiguranje većeg broja naučničkih mjesta kvaliteta sustava strukovnog obrazovanja se neće razvijati.
„Sretna sam što smo o ovome počeli promišljati, ali sam s druge strane svjesna i da ako ne prihvatimo kako se radi o posljednjoj šansi za promjenu – do nje neće ni doći. Učestale promjene zakonodavnog okvira, poput onog o ugostiteljstvu, neke su od prepreka razvoja. Bez otvaranja mjesta gdje će se praktična nastava u sklopu dualnog strukovnog obrazovanja odvijati nema smisla o njoj govoriti. Također, bez partnerstva sa svima uključenima u taj proces gubimo šansu za podizanjem obrazovanja na kvalitetnu razinu“, naglasila je Lekić.
Forum je bio organiziran uz potporu švicarskog, njemačkog i austrijskog veleposlanstva te uz suradnju s medijskom grupom Styria Hrvatska.
antonija.horvat