Preobražaj obrtnika – nove generacije pokazuju nam kako

Mladi su porastom broja novootvorenih obrta, upisom obrtničkih zanimanja, kreativnošću i energijom, poručili da obrtništvo može biti poluga za uspjeh, rješenje za siromaštvo i nedostatak radne snage te da se na njih može računati u zajednici. 

Najbolji primjer toga mogli smo vidjeti i osjetiti na rujanskom izdanju festivala Q ̍art Ilica koji se proširio sve do Frankopanske i ujedinio generacije obrtnika kao i posjetitelja. Ilica je opet bila obrtničko, umjetničko i društveno odgovorno središte Zagreba, ono što je nekad bila. Ne sumnjamo da će se takva energija širiti i na zimskom DAR MAR izdanju festivala u prosincu na kojem posjetitelje očekuje darivanje u suradnji s Obrtničkom komorom Zagreb i humanitarnim udrugama koje su dio tog programa. 

Neopterećeni bremenom prošlosti mlade generacije obrtnika ono su što čini razliku, ne zanimaju ih podjele, otvoreniji su, hrabriji, ne boje se griješiti, manje su zavidni, vole dijeliti iskustva i sudjelovati. Veseli, zaigrani, neposredni i puni života pokazuju nam kako danas izgleda obrtnik.

Što to u obrtništvu ispunjava mlade ljude?

Suprotno mišljenjima da mladi ljudi ne žele raditi, da svi žele biti menadžeri i influenceri, stvarne brojke zaposlenih, novotvorenih obrta, ali odabira srednjih strukovnih škola govore drugačije. Mladi ljudi kojima je tehnologija sastavni dio života u obrtništvu kao svom pozivu vide razne prilike:

  • Osjećaj ispunjenja kroz stvaranje vlastitim rukama – ovo desetljeće očito će obilježiti odrastanje u pandemijskim uvjetima, nesigurnom vremenu, krizama i ratovima. Mladi su toj nesigurnosti odlučili doskočiti time da sami pokušaju proizvoditi, kreirati, stvarati, za njih je craft cool i daje im mogućnost da od hobija razviju posao, da istraže svoje talente da rade cijeli život ono što vole te tako zadrže vedar duh i ostanu sretne osobe. 
  • Sam svoj šef – suprotno prethodnim generacijama, mladi su na tržištu rada zauzeli drugačiju ulogu. Onu u kojoj se poslodavac treba svidjeti njima, onu u kojoj ostaju dok je dobro, mijenjaju poslodavca čim osjete nelagodu i nigdje se ne zadržavaju predugo. U redu je griješiti, u redu je skupljati iskustva po različitim firmama i težiti tome da što prije pokrenu vlastite biznise, a obrtništvo je za njih upravo takva poluga. 
  • Sadržaj za društvene platforme i mreže – sadržaj i priča (storytelling), kreiranje sadržaja, prenošenje putem društvenih mreža, kreiranje vlastite mreže online kupaca i pratitelja. Umijeće, talent, sposobnost upravo mogu pokazati kroz obrtničko stvaranje i tako kreiraju osim unikatnih proizvoda i usluga i unikatan sadržaj za digitalne društvene platforme, a to im je ipak najvažnije 
  • Održivost – mladi su puno više ekološki i društveno osviješteni. Obrtništvo, ponovna upotreba materijala reciklaža, održiva ekonomija dio su njihovog odrastanja i bitno utječu na njihove odabire u poslu i životu. Često stvaraju nove proizvode upravo od onoga što se smatra smećem, a odgovornost prema okolišu bitnija im je od zarade.

Kreativnost, novi način komunikacije, svježina i polet koju u obrtništvo unose mladi obrtnici inspiracija su za sve generacije. Jasno poručuju da se ne oslanjaju se na “državu i vlast” nego isključivo na sebe i da zapravo u samoodrživosti leži naša sigurnost i budućnost. Zvuči zdravo i dobro taj novi obrtnik, pa zašto mu onda ne bismo vjerovali.